Prima pagină > Thoughts > Antisocial

Antisocial

Tot felu de articole spun ca omenii isi creaza o impresie despre cineva in 5 secunde de la prima vedere. Asta inseamna ca in 5 secunde de cum vedem o persoana deja ii facem un profil in minte, deja construim acea prima impresie greu de daramat.

Toti oamenii se considera inteligenti si non-superficiali. Si totusi ne ia 5 secunde pentru a cataloga o persoana.

Primele 5 secunde ale interactiunii cu cineva inseamna prezentarea unei parti sau un „buna” insotit de un zambet. Atat. Doar atat realizezi in 5 secunde. Si totusi deja judecam acel om. Deja il etichetam si il punem intr-un sertar cu cei asemenea lui.

O sa ma hazardez sa declar ca prima impresie e pur o judecata fizica a persoanei. Nu avem timp sa aflam cum este acea persoana, daca este amuzanta, inteligenta, enervanta, inocenta, vulgara, etc. Deci, in primele 5 secunde, nu conteaza daca esti cel mai mare geniu de pe pamant, atat timp cat ai o fata/expresie mai tampa. La femei e mai simplu: 5 secunde dureaza cat un barbat isi misca ochii de la inceputul decolteului si pana la gatul interlocutoarei.

Pentru prima impresie conteaza doar: cum esti imbracat, aspectul tau fizic, micile defecte, si mimica. O persoana care e imbracata pe placul nostru, are un fizic placut, fara defecte vizibile, si cu un zambet simpatic e o persoana simpatica. Unei asemenea persoane o sa ii permitem sa ne insoteasca, o sa ii dam numarul nostru si poate o invitam la o cafea. O persoana cu o cicatrice pe fata, daca e barbat e dubios, iar daca e femeie probabil „e o curva taiata de pestele ei”. E trist, dar asa gandim.

Se mai spune ca prima impresie poate fi modificata in primele 5 minute, dar apoi se schimba greu. In primele 5 minute de cand cunosc o persoana nu ma apuc sa dezleg enigmele universului. Ci se schimba acele politeturi de rutina. Alea pe care le schimbam  si la gradinita, doar ca acum „hai sa ne jucam. Eu sunt printesa tu esti cavaleru” s-au transformat in „ce frumos este afara. Imi place muzica asta. Fain club. Hai sa dansam.” (dialogul este extras din cartea „Dialoguri la biblioteca” de acelasi autor).

La interviu, daca vin in tricou si pantaloni scurti, s-a terminat interviul. Tipul/Tipa de la HR (acel departament care, desi e incapabil sa isi dea seama de capacitatile subiectului in campul de munca, se considera rotita de ansamblu a unei companii. Respect. Am vazut companii cu cateva zeci de angajati fara HR, dar nici o companie doar cu departament de HR. Excludem firmele de recrutare, care nu pot fi considerate decat departamente externe) nu o sa mai fie atent/a la nimic. O sa inchida dosarul, o sa faca o mica demonstratie de „I care” si pa, „va sunam noi”. Nu o sa mai conteze cine esti, ce sti sa faci. Din punctul lor de vedere, ar prefera sa angajeze un gropar imbracat la 4 ace, decat un doctor genial care apare la interviu imbracat in tricou.

Poate ca timpul trece atat de repede incat nu mai avem timp sa cunoastem cu adevarat o persoana, poate ca suntem atat de ocupati incat trebuie sa avem un sistem de selectie a celor cu care interactionam. Sau poate suntem antisociali, si vrem sa fim nevoiti sa discutam cu cat mai putine persoane.

PS:  Cate persoane poti spune ca cunosti? Cu cate persoane vorbesti zilnic? Cate persoane poti spune ca le cunosti foarte bine? Cate persoane te cunosc cu adevarat?

La o persoana normala, fiecare raspuns ar fi un numar cu mult mai mic decat la intrebarea precedenta. Cunoastem cateva zeci-sute de persoane,  vorbim cu 10-15 pe zi, cunoastem bine 2-3 persoane, si ne cunoaste cu adevarat maxim o persoana.

Restul cum ne vad?

Categorii:Thoughts
  1. firestorm
    Iulie 20, 2010 la 5:44 pm

    Hmm..eu am petrecut un an intreg in aceeasi camera cu o persoana si inca nu cred ca ne cunoastem…uneori cred ca si fata de mine sunt o straina…de multe ori am avut si eu impresia ca pot sa categorisesc o persoana in primele minute insa constat ca fiinta umana e mult mai complexa decat ceea ce afiseaza…orce om nesuferit poate sa aiba momente de slabiciune si orice om sensibil poate sa fie capabil de rautati inimaginabile…foarte rar un om este cu adevarat ceea ce pare…cred

  2. Iulie 20, 2010 la 9:50 pm

    Da… dar din multe persoane pe care le intalnim/cunoastem doar pecateva vom incerca sa le cunoastem.

  3. griuri colorate...
    Iulie 21, 2010 la 2:04 am

    …sertarele nu se inchid definitiv – chiar daca exista impresia aceasta, faptul ca uneori ajungem sa spunem „m-ai dezamagit”, „m-am inselat in privinta ta” etc. …arata contrariul. Pt a ajunge la faza aceasta sertarele sunt „consultate” de fiecare data cand interactionam cu cei etichetati …continutul se poate altera sau poate capata un gust mai placut, de aceea tinem sub observatie comportamentul, atitudinile celui vizat in mod constant pt a confrunta eticheta cu „realitatea” – uneori contrastul dintre aparenta si esenta ajunge sa fie mare.

    Vis-a-vis de „nu mai avem timp sa cunoastem cu adevarat o persoana”,”ne cunoaste cu adevarat maxim o persoana” …lucrurile acestea depind de persoane.
    Cei din jurul meu stiu despre mine atat cat vreau eu sa stie – chiar daca teoria limbajului nonverbal si paraverbal conform carora fizionomia, parul, culoarea ochilor, forma sprancenelor, mimica,intonatia etc. spun totul despre noi, tinde catre ideea ca o persoana nu se poate „ascunde”, eu ma incapatanez sa cred ca lucrurile nu stau chiar asa si ca uneori tocmai aceste „trucuri” de interpretare a limbajului nonverbal ne indeparteaza de esenta lucrurilor, limitandu-ne doar la aprenta lor.
    …odata cineva mi-a spus „nu mi-am dat seama ce-ti trecea prin minte, la ce te gandeai”, iar acest lucru se dorea a fi un defect de-al meu – eu zambind am zis …super, nu mi-as fi dorit sa-mi poti citi gandurile – oricum aceasta abilitate se poate dovedi o povara uneori …ar zice Gibson 😀

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

